Czy samorządy z Powiatu Myślenickiego będą wspierać budowę kolei?
W myślenickim magistracie odbyło się spotkanie samorządowców z terenu Powiatu Myślenickiego zainicjowane przez burmistrza Myślenic Jarosława Szlachetkę. Tematem rozmów było zgłoszenie do programu „Kolej+” budowy nowego połączenia kolejowego Kraków – Myślenice oraz udział finansowy samorządów w tym zadaniu.
Burmistrz Jarosław Szlachetka przedstawił wyniki opracowanej przez firmę IMS koncepcji z elementami studium wykonalności linii kolejowej łączącej Kraków z Myślenicami, mówiąc o możliwych wariantach budowy torów oraz o wniosku, który zostanie w najbliższym czasie złożony do programu „Kolej+”.
W krótkiej prezentacji multimedialnej burmistrz Jarosław Szlachetka przedstawił prace, które toczyły się w 2019 roku nad koncepcją budowy linii kolejowej. Konsultacje społeczne oraz głos mieszkańców wskazują na potrzebę realizacji tego projektu oraz konieczność poprawy komunikacji, która jest uciążliwa w transporcie samochodowym zatłoczoną Zakopianką. Przypomnijmy, że Myślenice to trzecie co do wielkości miasto powiatowe w Polsce bez dostępu do infrastruktury kolejowej i jedno z dwóch miast powiatowych na terenie Małopolski pozbawionych kolei. Tak jak Szybka Kolej Aglomeracyjna odmieniła np. Wieliczkę, tak „Złoty Pociąg” może odmienić nasze miasto.
Burmistrz Szlachetka przedstawił wstępne założenia co do przyszłej lokalizacji dworca kolejowego w Myślenicach, który miałyby znajdować się w pobliżu estakady na Zakopiance. Jest to miejsce najbardziej optymalne dla mieszkańców pozostałych gmin powiatu myślenickiego, z którego sprawnie można przesiąść się z samochodu na szybką i bezpieczną kolej. Co ważne, w przeciągu kilku lat w Krakowie mogą zostać wprowadzone ograniczenia wjazdu samochodów oraz busów do centrum, dlatego szybka kolej aglomeracyjna, która dojeżdżałaby do ścisłego centrum Krakowa jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Obecnie, przyglądając się rosnącemu natężeniu ruchu na Zakopiance linia kolejowa do Myślenic jest także alternatywą dla tej zatłoczonej i niebezpiecznej drogi krajowej.
W spotkaniu wzięli udział starosta powiatowy Józef Tomal wraz z wicestarostą Rafałem Kudasem, zastępca burmistrza Dobczyc Edyta Podmokły, burmistrz Sułkowic Artur Grabczyk, wójt Lubnia Kazimierz Szczepaniec, wójt Pcimia Piotr Hajduk, wójt Raciechowic Wacław Żarski, wójt Tokarni Marek Kluska, sekretarz Wiśniowej Jolanta Wolak oraz Poseł na Sejm RP Władysław Kurowski. Większość obecnych na spotkaniu samorządowców zdecydowanie poparło ideę budowy połączenia kolejowego Kraków – Myślenice. Włodarze gmin podkreślali rosnące problemy z komunikacją zbiorową. Linia kolejowa w ich przekonaniu rozwiązałaby większość problemów związanych z przemieszczaniem się mieszkańców do Krakowa.
Burmistrz Jarosław Szlachetka zaapelował, by wszyscy samorządowcy z terenu Powiatu Myślenickiego poparli inicjatywę budowy nowego połączenia kolejowego i zadeklarowali swoje wsparcie finansowe. W przedstawionym modelu finansowym tzw. wkłady własnego do programu „Kolej+” samorządy przeznaczałyby od 250 tys. zł. do 1 mln zł. rocznie przez osiem kolejnych lat. W sumie poszczególne samorządy przeznaczyłyby w tym okresie następujące kwoty: Gmina Pcim, Tokarania, Lubień, Wiśniowa, Dobczyce, Sułkowice po 2 mln zł., Gmina Siepraw 4 mln zł. Gmina Myślenice oraz Powiat Myślenicki po 8 mln zł. Na chwilę obecną marszałek Województwa Małopolskiego zadeklarował na ten cel kwotę ok. 160 mln zł. a władze Miasta Krakowa 60 mln zł. Swój udział deklarują także władze Świątnik Górnych, Mogilan oraz Powiat Krakowski.