Jednoosobowi przedsiębiorcy z częściowymi prawami konsumenta od nowego roku
Rok 2021 przyniósł istotne zmiany dla jednoosobowych przedsiębiorców i ich kontrahentów. Od tego roku bowiem zmianie ulegają niektóre prawa, jakie do tej pory przysługiwały wyłącznie konsumentom. Obecnie pod pewnymi warunkami zaczynają obowiązywać również dla osób prowadzących działalność gospodarczą i jest to krok w dobrą stronę co podkreśla wielu małych przedsiębiorców.
Jak zauważono w uzasadnieniu do ustawy:
Dla przykładu jeśli ktoś prowadzi zakład szewski w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i dokonuje zakupu komputera. Nie wykazuje się często specjalistyczną wiedzą w dziedzinie szeroko rozumianej informatyki i mimo iż kupuje ten przedmiot jak się potocznie mówi „na fakturę” – traktowanie tego zakupu jako wykonanego przez profesjonalistę nie jest dla tego przedsiębiorcy korzystne. I traktowanie takiego zakupu na równi z działami IT dużych firm nie jest adekwatne do podjętej decyzji przez nieprofesjonalnego kupującego.
W świetle nowelizacji przepisów jakie obowiązują od 1 stycznia 2021 r. uprawnienia konsumenckie (pod pewnymi warunkami tzn. brak zawodowego charakteru umowy) rozszerzone zostały na osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które są wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Co ważne, grupa ta nie staje się konsumentami lecz otrzymuje przy zachowaniu wspomnianych warunków niektóre przywileje zarezerwowane wcześniej dla konsumentów.
Jednocześnie by mały przedsiębiorca mógł skorzystać z ochrony jakie daje nowelizacja przepisów, musi zostać spełniony jeszcze jeden warunek. Z treści zawartej umowy musi wynikać, iż zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego. Czyli oznacza to w skrócie, że przedsiębiorca nie jest związany z branżą i nie dysponuje taką samą wiedzą i doświadczeniem jak sprzedawca.
Zmiana przepisów ma na celu poprawę sytuacji prawnej osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które często dokonując czynności prawnej (zawierania umów) z innymi przedsiębiorcami, posiadają podobną do konsumenckiej świadomość w zakresie towaru czy usługi która jest przedmiotem umowy.