Jednoosobowi przedsiębiorcy z częściowymi prawami konsumenta od nowego roku

Rok 2021 przyniósł istotne zmiany dla jednoosobowych przedsiębiorców i ich kontrahentów. Od tego roku bowiem zmianie ulegają niektóre prawa, jakie do tej pory przysługiwały wyłącznie konsumentom. Obecnie pod pewnymi warunkami zaczynają obowiązywać również dla osób prowadzących działalność gospodarczą i jest to krok w dobrą stronę co podkreśla wielu małych przedsiębiorców.

Jak zauważono w uzasadnieniu do ustawy:

Z praktyki stosowania kodeksowej definicji konsumenta wynika, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, zawierając umowę z innym przedsiębiorcą – profesjonalistą (oferującym świadczenie z zakresu swojej branży lub specjalizacji), jest traktowana także jako podmiot profesjonalny, nawet wtedy, gdy umowa ta nie jest bezpośrednio związana z branżą lub specjalizacją, którą ta osoba wykonuje/reprezentuje. Wystawienie faktury za towar lub usługę „na firmę” jest równoznaczne z uznaniem, że dokonano tego w ramach obrotu z udziałem obu podmiotów profesjonalnych (każda czynność prawna potwierdzona fakturą wystawioną na przedsiębiorcę jest uznawana za czynność bezpośrednio związaną z jego działalnością gospodarczą lub zawodową). Rodzi to dysproporcję w zakresie praw i obowiązków podmiotów występujących w danej czynności prawnej. Przedsiębiorca dokonujący czynności prawnej z innym przedsiębiorcą, gdy nie dysponuje on odpowiednią wiedzą i doświadczeniem koniecznym do oceny przedmiotu tej czynności, nie może korzystać z ochrony konsumenckiej, mimo że znajduje się w tym zakresie w tej samej sytuacji, w jakiej znajduje się konsument (z założenia podmiot nieprofesjonalny).

Dla przykładu jeśli ktoś prowadzi zakład szewski w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i dokonuje zakupu komputera. Nie wykazuje się często specjalistyczną wiedzą w dziedzinie szeroko rozumianej informatyki i mimo iż kupuje ten przedmiot jak się potocznie mówi „na fakturę” – traktowanie tego zakupu jako wykonanego przez profesjonalistę nie jest dla tego przedsiębiorcy korzystne. I traktowanie takiego zakupu na równi z działami IT dużych firm nie jest adekwatne do podjętej decyzji przez nieprofesjonalnego kupującego.

W świetle nowelizacji przepisów jakie obowiązują od 1 stycznia 2021 r. uprawnienia konsumenckie (pod pewnymi warunkami tzn. brak zawodowego charakteru umowy) rozszerzone zostały na osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które są wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Co ważne, grupa ta nie staje się konsumentami lecz otrzymuje przy zachowaniu wspomnianych warunków niektóre przywileje zarezerwowane wcześniej dla konsumentów.

Jednocześnie by mały przedsiębiorca mógł skorzystać z ochrony jakie daje nowelizacja przepisów, musi zostać spełniony jeszcze jeden warunek. Z treści zawartej umowy musi wynikać, iż zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego. Czyli oznacza to w skrócie, że przedsiębiorca nie jest związany z branżą i nie dysponuje taką samą wiedzą i doświadczeniem jak sprzedawca.

Zmiana przepisów ma na celu poprawę sytuacji prawnej osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które często dokonując czynności prawnej (zawierania umów) z innymi przedsiębiorcami, posiadają podobną do konsumenckiej świadomość w zakresie towaru czy usługi która jest przedmiotem umowy.

Powiązane wiadomości

0 0 głosuj
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać Twoje zdanie, proszę o komentarz.x
()
x
Skip to content